woensdag 19 oktober 2011

Een jaar Verenigingsmanagement


Inmiddels is het alweer een jaar geleden dat ik mezelf officieel ‘Verenigingsmanager’ mocht noemen. Op 1 oktober 2010 kwam ik dienst bij U-Track en AV Phoenix voor in totaal 28 uur. Ik weet nog goed hoe blij ik was met deze nieuwe uitdaging. Nu inmiddels meer dan een jaar later, en met een nieuw jaarcontract op zak, is het wel een mooie gelegenheid om eens terug te blikken naar dit afgelopen jaar. Want dat er veel gebeurd is in dit jaar is zeker.

Atletiek als sport
De eerste 3 maanden van mijn aanstelling heb ik echt nodig gehad om de vereniging en de mensen achter de vereniging te leren kennen. Zonder achtergrond in de atletiek heb ik me hier ingestort en eigenlijk heeft dit me positief verrast. Ik wist namelijk helemaal niet dat atletiek zo’n gezellige, sociale en spontane sport was! Voor iedereen is er een plekje binnen de vereniging. Of je nu oud of jong bent en of je nu heel hard rent, ver springt of gooit of gewoon lekker recreatief je rondjes maakt, iedereen is welkom. En wat ik nog het meest leuke vind is dat ondanks de individualiteit van de sport er toch een sterk ‘wij-gevoel’ heerst. De atleten voelen zich verbonden aan de vereniging. Daar bovenop is iedereen trots wanneer je een PR loopt al is dit voor de ene 58 minuten op de 10 km en loopt een andere atleet deze afstand bijna 2 keer zo snel in 33 minuten. Het gaat erom dat je je eigen grenzen verlegd en ieder op zijn eigen niveau.

Diversiteit
Een van de grote voordelen van mijn functie is de diversiteit en de afwisseling. Dit maakt dat het afgelopen jaar vele onderwerpen de revue gepasseerd hebben. Helaas zou het een enorm saai en langdradig verhaal worden om alles toe te lichten daarom zal ik er een paar uitlichten waar ik het afgelopen jaar mee bezig ben geweest.

Vrijwilligers
Een belangrijk onderdeel van mijn functie bij beide verenigingen is het vrijwilligersbeleid. Inmiddels hebben beide verenigingen een vrijwilligersbeleid en wordt deze ook ter uitvoering gebracht. Een van de meest bijzonder projecten hier uit voorkomend is de campagne ‘Ik ben Phoenix” waarin we positieve aandacht vragen voor onze vrijwilligers en het imago van ‘de vrijwilliger’ wat proberen op te krikken. Het is helemaal niet ‘saai’ en ‘stoffig’ maar juist uiterst leerzaam en goed voor je eigen ontwikkeling. Parrallel daaraan is de vrijwilligersdatabase die op dit moment gevuld wordt met de gegevens van alle leden zodat we gerichter kunnen zoeken naar passende kandidaten voor openstaande vacatures. En natuurlijk niet te vergeten het applaus wat we voor de vrijwilligers van de Trackmeetings organiseerde op 2 september. Kijk hier voor het bijbehorende filmpje.

Stages
Bij U-Track hebben we de Maatschappelijke stage ingevoerd en inmiddels al diverse stagiaires mogen verwelkomen als hulptrainer. Maar ook de contacten met het ROC (sportcollege) zijn verbeterd waardoor we op dit moment 3 managementstagiaires hebben die verschillende opdrachten voor de vereniging uitvoeren.

Buurtatletiek
Nog een uniek project is U-Track Buurtatletiek waarin we training verzorgen aan kinderen in de wijk Kanaleneiland die niet in de gelegenheid zijn om op de baan te komen trainen. Deze kinderen zijn wel echt lid en dus onderdeel van de vereniging. Door de training naar de wijk te brengen bedient de vereniging een nog bredere doelgroep.

Start 2 Run
Elk jaar weer zeer populair zijn de Start 2 Run trainingen. Een clinic van 6 weken voor beginnende lopers. In 2011 hebben de verenigingen hiermee weer vele mensen in beweging gebracht en enthousiast gemaakt voor de loopsport. In het voorjaar hebben we dit nog traditioneel afgesloten met de Musicloop. Dit najaar vond de afsluiting plaats in de vorm van een 3km testloop. U-Track is dit najaar gestart op een geheel nieuwe locatie namelijk Stayokay Rhijnauwen wat direct een succesvolle editie is geweest.

Kleding
Het afgelopen jaar hebben ook diverse kleding vraagstukken de revue gepasseerd. Zo heeft U-Track nu de beschikking over super veilige reflecterende hesjes voor de buitentrainingen, hebben alle U-Track trainers een mooie winterjas in ontvangst mogen nemen en zijn alle Phoenix trainers in een volledig nieuw kledingpakket gestoken mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Run 2 Day.

Maar dat is nog lang niet alles. Zo is Phoenix betrokken geraakt bij Plussport, een volledig nieuwe initiatief van de VSU, kunnen we bedrijven faciliteren in de uitvoering van bedrijfssport en wordt er beter en meer gebruik gemaakt van social media. Kortom het was een bewogen jaar met veel leuke projecten en activiteiten. Dit belooft veel goeds voor het komende jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten